Níže uvedený text pochází z prvního vydání. Nad tímto textem se nachází aktuální stav po revizi směřující k druhému vydání.
Mark Lutz — nakladatelství O'Reilly. Pokud již znáte nějaký jiný jazyk, pak je toto pravděpodobně nejlepší kniha o programování v jazyce Python. Kniha je psána v typickém stylu nakladatelství O'Reily. Pokud tento styl nemáte rádi, můžete dát přednost publikaci...
Aaron Watters, Guido van Rossum a James C. Ahlstrom. Jedním z autorů je i tvůrce jazyka — Guido van Rossum. Kniha se specializuje na programování pro Internet a zabývá se takovými tématy, jako jsou HTML, CGI a sockety. Ale obsahuje také obecný úvod do jazyka.
Mark Lutz — O'Reilly press. Jde o klasický text. Ve vztahu k jazyku vysvětluje otázky typu proč a s jakým záměrem lépe, než jiné publikace. Věnuje pozornost modulům a objektově orientovanému programování. Obsahuje také úvod do programování uživatelského rozhraní.
Pro pokročilejší programátory v jazyce Python je k dispozici vynikající on-line kniha zvaná Dive into Python.
Autor John Ousterhout — nakladatelství Addison Wesley. Klasická kniha o Tcl, napsaná tvůrcem jazyka. Jde do značné míry o referenční příručku. V současné době již je poněkud zastaralá. Chtělo by to vydat druhé vydání. Část věnovaná Tk bude zajímat každého uživatele Tk, nezávisle na tom, jaký jazyk používá. (Tk je knihovna pro tvorbu grafického uživatelského rozhraní a je implementována v jazycích Tcl, Perl a Python.)
K Tcl/Tk existuje několik dalších knih, ale osobně znám pouze výše zmíněnou Ousterhoutovu.
Jazyku BASIC je věnováno mnoho knih. Pokrývají každý z jeho mnoha dialektů. Pokud to s programováním v jazyce BASIC myslíte vážně, a to zejména na PC, pak vám velmi doporučuji, abyste se zaměřili na Visual Basic a prostudovali si některo z nepřeberného množství knih, které se této verzi věnují.
Existují některé klasické knihy věnované programování, které by měl každý seriózní programátor vlastnit a které by si měl pravidelně číst. Mezi mé oblíbené patří následující tituly:
Steve McConnell — Microsoft Press. Jde o nejúplnější příručku zabývající se všemi věcmi, které souvisejí s psaním kódu, jakou znám. Četl jsem ji po několika letech praxe a musím říct, že má ve všem pravdu. Dokonce jsem se naučil některé nové triky. Doslova změnila způsob, jakým píši programy. Kupte si ji. Hned!
Jon Bentley — Addison Wesley. Existují dva svazky, oba neocenielné. Bentley ukazuje, jak můžete zlepšit efektivnost vašich programů všemi myslitelnými způsoby — od koncepce, přes návrh, až po implementaci.
Uvedené svazky jsou součástí programátorské knihovny, která vznikla v osmdesátých letech v Bellových laboratořích v době vzniku systému Unix. Patří do ní tolik klasických knih, že vám jednoduše doporučím: cokoliv z pera Kena Thompsona, Jona Bentleyho, Dennise Ritchieho, Andrew Koeniga a ostatních z Bellových laboratoří stojí za přečtení. Jejich styl se může lišit, ale jejich obsah je hotový poklad.
Jde o sérii knih, které popisují základní algoritmy, které programátoři znovu a znovu používají. Čtou se obtížněji a jsou poněkud matematické, ale — pokud se zajímáte o efektivnost a úplnou správnost vašich programů —, stojí za to, abyste se po nich poohlédli. Celá série byla nedávno znovu vydána s novými doplňky a úpravami.
O níže uvedených knihách jsem se již zmínil, ale neškodí je připomenout znovu:
Peter Coad & Ed Yourdon. Výborný úvod do objektově orientovaných konceptů používající velmi jednoduchou notaci pro zápis vašich návrhů. Jako bonus navíc je tato notace velmi podobná novému standardu UML (Unified Modelling Language), který začíná používat většina knih, nástrojů a časopisů.
Grady Booch — nakladatelství Benjamin Cummings. Jde o další z vynikajících knih, která zabíhá více do detailů návrhu tříd a objektů. První vydání, pokud je ještě najdete, ilustruje každou lekci za použití 5 různých objektově orientovaných jazyků, zatímco druhé vydání používá pouze C++ a v tomto směru je tedy chudší. Používá autorovu vlastní notaci, která je podle mého názoru pořád nejlepší notací, se kterou jsem se setkal. Je však postupně zatlačována do pozadí notací UML, takže se stává zastaralou. Předpokládá se, že Booch vydá další vydání, které používá UML, ale už se o tom mluví dost dlouho…
Bertrand Meyer. Meyer má svůj vlastní jazyk pro objektově orientované programování — Eiffel — a používá jej k velmi efektivní výuce objektově orientovaného programování. Čtení knihy vyžaduje o něco větší úsilí, protože Eiffel stojí (poněkud nespravedlivě) na okraji zájmu. Kniha je nepochybně cenná pro svůj široký záběr pokrývající současnou scénu objektově orientované technologie.
Ostatní knihy, které stojí za přečtení jsou:
Gamma, Johnson a kolektiv. V době vydání šlo o revoluční knihu. Obsahuje několik běžných objektově orientovaných návrhových vzorů a, což je možná důležitější, uvádí notaci pro jejich dokumentování. V současnosti probíhají bohaté diskuse kolem návrhových vzorů. Existuje tomuto účelu vyhrazený webový server, na jehož stránkách lze nalézt další vzory a také varianty těch, které naleznete ve zmíněné knize.
Jesse Liberty — Wrox Press. Kniha vás provede procesem tvorby opravdové objektově orientované aplikace — se vším všudy. Trochu se podobá naší případové studii, ale je mnohem rozsáhlejší a zabývá se i použitím návrhových nástrojů, jako je UML.
The definitive Tcl site — v době, kdy jsem psal tyto řádky se server často přemísťoval.
The Microsoft web site — zde naleznete informace o Visual Basic (VB).
Existují i další webové stránky se zdroji k VB, jako jsou komponenty, tipy, chat-rooms, atd.
Java, JavaScript (nebo Jscript), perl, SmallTalk, Borland Delphi (a nyní Kylix).
Zkuste si vyhledat stránky s odkazy, věnované obecnému programování, na serveru Yahoo a podobně. Pár dobrých stránek určitě najdete. Osobně nemám žádnou obzvláště oblíbenou.
V rámci kurzu bylo předloženo několik námětu na projekty. Další náměty uvádím zde, a to v pořadí, které přibližně odpovídá vzrůstající náročnosti. Většinu z nich zvládnete s pomocí vědomostí a zkušeností, které jste získali v tomto kurzu. Můžete je však dále zlepšit studiem alternativní dokumentace, kterou lze k jazyku Python získat. Pár projektů bude určitě vyžadovat, abyste dále samostatně pátrali. Vzpomeňte si, že jedním z požadavků na dobrého programátora je zvědavost.
Pokud vás napadne, co by se dalo na překladu této kapitoly vylepšit, zašlete e-mail odklepnutím Tím budou do dopisu automaticky vloženy informace o tomto HTML dokumentu.
$Id: cztutrefs.html,v 1.6 2004/08/31 11:55:14 prikryl Exp $